| Posted in:Företagande, Tips
Att delta på en företagsmässa kan ha många fördelar för företaget. Men det gäller att man förbereder sig ordentligt om man vill dra nytta av denna potential. Här kommer några användbara tips för de som funderar på att ställa ut på mässa.
1. Besök mässan först
Innan man ställer ut är det bäst att ha besökt mässan tidigare. Då kan man ta sig tiden och gå omkring, prata med de som ställer ut och göra så mycket efterforskning som möjligt. Att höra om andras erfarenheter med mässan och hur de har hanterat tiden kan vara ovärderligt.
2. Satsa på montern
På en mässa är montern företagets ansikte utåt. Det gäller att lägga ned tid på att ha ett fin monter men samtidigt ett klart och tydligt budskap. Lägg ned tid på alla delarna av montern, från det stora hela till de minsta beståndsdelarna. Utsmycka den gärna lite också. Ett tips är att skaffa lite reklamballonger med företagets logo på och sätta upp, men kanske även ge bort till personer som har med sig barn på mässan.
3. Något ätbart
Ingen strategi är så välanvänd på mässor som att ha lite godis eller liknande att bjuda på. Här kan man också satsa på att köpa in godis med papper eller plast där man kan trycka upp företaget logo. Papperslöst godis har såklart även sin plats på en mässa, men var noga med att inte ställa fram sådant under exempelvis förkylningsperioder.
4. Kontakt med besökare
Kontakt på ett mässa kan ske på två viktiga sätt: aktiv och passiv. Den aktiva delen är då man talar direkt med de som kommer och besöker och besvarar frågor, tala om vad företaget kan erbjuda och vilka problem man kan lösa. Passiv kontakt betyder att man ger besökare möjligheten att lämna visitkort eller liknande med lovord att man kommer att ta kontakt med dem i efterhand.
5. Vandra runt när det finns tid
Man bör helst vara ett par personer på mässan även om inte alla behövs i montern samtidigt. Detta låter alla ta pauser men ger också tillfällen att gå omkring och tala med andra företag. Mässan är en perfekt plats för att skapa egna kontakter och kan leda till riktigt fördelaktiga samarbeten i framtiden.